Zelfde reis, andere prijs

Wat zou u ervan vinden als touroperators Jetair en Thomas Cook reisbrochures verdelen onder de Vlaamse reisbureaus en tegelijkertijd onder de merknamen Sunjets (Jetair) en Neckermann (Thomas Cook), buiten die onafhankelijke reisbureaus om, dezelfde reis rechtstreeks verkopen aan prijzen die lager zijn dan de prijzen die zij aan de reisbureaus opleggen?
De vzw Vereniging Vlaamse Reisbureaus (de beroepsvereniging van de Vlaamse reisbureaus met meer dan 600 leden) vond dat zo’n eigen koopcircuit in strijd is met de eerlijke handelspraktijken en eiste voor de rechtbank de stopzetting. Volgens het hof van beroep van Gent had alles te maken met de betrachting van de touroperators om alle vakantiegangers te bespelen via verschillende merken, zowel de prijsbewuste toerist als de toerist die eerder kwaliteit zoekt. Marketing heet dat. Vandaar goedkopere reizen via rechtstreekse verkoop en duurdere via de reisagenten. De vrijheid van handel is een basisprincipe. Dus mag elke onderneming haar prijzen vaststellen zoals zij wil, aldus het hof van beroep te Gent. Ten onrechte eisten de reisbureaus dat de touroperators stoppen met die – in hun ogen – oneerlijke handelspraktijken. De Amerikaanse komiek Robert Benchley zei ooit: er zijn maar twee manieren om te reizen: eerste klas, en met kinderen.

Posted in Geen categorie.